Tachometro funkcija

Tachometro funkcija ir nauda vairuotojui. Kaip išmokti naudotis?

Tachometro funkcija: kaip šio prietaiso rodmenis išnaudoti efektyviausiu būdu? Aptarkime 4-ias svarbiausias priežastis, kodėl tachometras yra svarbus automobilio valdymo ir veikimo procese.

Nors paprastai tachometras diegiamas automobiliuose su mechanine pavarų dėže, tačiau jis išlieka svarbiu instrumentu fiksuojant duomenis, pavarų perjungimą, degalų ekonomiją ir netgi turi įtaką variklio eksploatavimo trukmei.

Šiuolaikinis automobilis, sunkvežimis ir visureigis kasmet tampa vis labiau priklausomas nuo technologijų. Nuo vairuotojui padedančių saugumo įrankių iki pažangios degalų tapumo sistemos stebėjimo ir reguliavimo programinės įrangos – šiandienos vairuotojas turi begalę kelyje gelbėjančių ir vairavimą komfortu paverčiančių priemonių. Visgi yra prietaisų, kurie skaičiuoja jau ne vieną dešimtį metų ir gali būti sutinkami tiek senesniuose automobiliuose tiek naujause. Vientas tokių instrumentų yra tachometras.

Praeityje vairuotojas tachografu nustatydavo, kada geriausia ir efektyviausia perjungti žemesnę pavarą į aukštesnę. Šiandien vizualiai matomas tachometras nėra toks svarbus kaip anksčiau, tačiau jo paskirtis išlieka svarbi.

Tachometro funkcija: Kaip suprasti tikrąją tachometro paskirtį?

Vyrauja populiarus įsitikinimas, kad tachometras yra vien tik variklio sūkių dažnio matuoklis. Iš tiesų, tachometrą sudaro stebėjimo įrangos sistema, kuri fiksuoja duomenis, perduoda juos į ECU (engine control unit – į variklio valdymo bloką) ir daro įtaką kelių nepriklausomų sistemų veikimui. Taigi, tachometras yra prietaisas, matuojantis variklio alkūninio veleno sukimosi dažnį, kuris yra atsakingas už kiekvieno švaistiklio ir stūmoklio sukimąsi per vieną degimo ciklą. Kai alkūninis velenas apsisuka 360 laipsnių kampu, jis atlieka vieną pilną apsisukimą. Bendras alkūninio veleno sukimosi greitis matuojamas apsisukimais per minutę, arba RPM (revolutions per minute).

Apsisukimų skaičius rodomas matuoklyje, kuris paprastai būna vairuotojo prietaisų skydelyje, dažniausiai kairėje pusėje. Paprastai analoginiame arba skaitmeniniame ekrane rodoma skaičių serija nuo nulio iki 8 arba 9, o tarp kiekvieno sveiko skaičiaus yra kelios papildomos gradacijos. Galutiniai tachometro matuoklyje rodomi skaičiai paprastai žymimi raudona spalva. Varikliui įsibėgėjant, rodyklė rodys skaičių, kuris lygus variklio sūkių dažniui. Kai rodyklės viršūnė artėja prie raudonai pažymėto intervalo dalies, reiškia, kad variklis veikia didesniu nei rekomenduojama greičiu.

Apžvelkime 4-ias svarbiausias priežastis, kodėl tachometras svarbus transporto priemonės eksploatacijai.

1. Fiksuoja ir perduoda duomenis, padedančius perjungti transporto priemonės pavarą

Jei jūsų automobilyje yra automatinė pavarų dėžė ir taip pat įdiegtas tachometras, pavaroms automatiškai persijungiant iš žemesnės į aukštesnę, pastebėsite tam tikrą nuoseklumą. Pavarų dėžė yra užprogramuota perjungti aukštesnę pavarą esant iš anksto nustatytiems variklio sūkių dažniams. Apsisukimų dažnį matuoja tachometras ir perduoda duomenis į TCM (transmission control module – transmisijos valdymo modulį) arba ECU. Tas pats sūkių dažnis rodomas matuoklyje. Nors pats matuoklis skirtas tik rodyti duomenis, jis tuo pačiu informuoja vairuotoją, kada tikėtis perjungimo.

2. Leidžia mechaninės transmisijos vairuotojams žinoti, kada reikia perjungti pavarą

Tachometro matuoklis taip pat padeda vairuotojui žinoti, kada vairuojant mechaninę pavarų dėžę reikia perjungti kiekvieną sekančią pavarą. Dauguma automobilių, sunkvežimių ir visureigių su rankine pavarų dėže turėtų būti perjungiama iš žemesnės pavaros į aukštesnę, kai variklio apsukų matuoklis tachometre rodo nuo 2 000 iki 3 000 aps/min. Vairuotojai paprastai yra mokomi perjungti variklio pavaras pagal garsą ir važiavimo sąlygas, o ne pagal tachometro apsukas, tačiau tachometras taip pat gali atlikti šią pagalbonę funkciją, nes vizualiai pateikia šiuos duomenis.

3. Padeda taupyti degalus

Turintiems mechanines pavarų dėžes, veikiantis tachometras taip pat gali padėti didinti degalų naudojimo efektyvumą. Dauguma automobilių gamintojų transporto priemonės naudotojo vadove pažymi, kokiomis apsukomis turėtų būti perjungiamos pavaros, kad būtų pasiektas optimalus degalų sunaudojimo efektyvumas. Pavaros perjungimas, kai yra atsižvelgiama į gamintojo rekomendacijas, padeda tiekti galią ratams su mažiausiu įmanomu pasipriešinimu. Sumažėjus variklio “apkrovai” arba “pasipriešinimui”, sudeginama mažiau degalų – pagerėja degalų ekonomija.

4. Prailgina variklio tarnavimo laiką

Vidaus degimo variklyje yra daug nuolat judančių dalių, kurioms visoms reikalingas tinkamas sutepimas, kad būtų užtikrintas reikiamas veikimas. Kiekvienai daliai judant, su kiekvienu variklio apsisukimu atsiranda trintis, o kartu išsiskiria ir šiluma. Kuo greičiau sukasi variklis (arba kuo didesnis sūkių skaičius per minutę), tuo daugiau šilumos susidaro. Kai tai įvyksta, metalinės besiliečiančios dalys ilgainiui įkaista, ko pasekoje ima prarasti optimalaus tepimo savybes, o tai gali lemti komplikuotus defektus ir gedimus. Kai tachometras ir pagalbiniai komponentai veikia tinkamai, transmisija gali laiku perjungti pavaras arba vairuotojai, turintys mechaninę pavarų dėžę, gali perjungti pavaras pagal rekomendacijas – taip bus užtikrintas variklio eksploatacijos ilgaamžiškumas ir prailgintas tarnavimo laikas.

Tachometras atlieka svarbų vaidmenį šiuolaikiniuose varikliuose, nes jis yra kur kas daugiau nei tik judanti rodyklės prietaisų skydelyje. Jei pastebėjote, kad tachometro rodmuo neveikia, tai gali reikšti nedidelę problemą, pavyzdžiui, sugedusį matuoklį ar atsilaisvinusį laidą. Kitais atvejais tai gali liudyti rimtesnę ir sudėtingesnę problemą. Jei įtariate, kad jūsų automobilyje neveikia tachometras arba veikimas yra neįprastas, kreipkitės į profesionalų mechaniką ir paprašykite, kad jis diagnozuotų gedimo priežastį.

Skaitykite kitus straipsnius temoje “Automobilio valdymas”.

Tachometro funkcija

About the Author /

redakcija@taisauautomobili.lt

Tiesiog vairuotojas, kuris nuolat stresuoja, kai kas nors nutinka jo automobiliui ir paniškai nerimauja, kai reikia eilinį kartą važiuoti į servisą. Dėl to įkūriau šį tinklapį, kuriame ieškau paprastų sprendimų ir duodu patarimus išspręsti dalykams, kurie kartais atrodo panašūs į didelį dramblį, nors tėra mažos musės. Pažinkime savo automobilius drauge.

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.